Bestilling og generelt

Bindende avtale er inngått ved mottak av ordrebekreftelse til kundens oppgitte e-post adresse. Den totale prisen for reisen kommer frem i ordrebekreftelsen. All kommunikasjon mellom partene, herunder melding om avbestilling, endringer av reisen eller reklamasjoner, skal skje skriftlig til partenes oppgitte e-post adresser. Tromsbuss sjekker e-post i sin kontortid, som er fra mandag til fredag mellom kl 09:00 og kl 16:00. Kunden er ansvarlig for å orientere Tromsbuss ved endringer i ordrebekreftelsen. Vakttelefon: 776 33 000

Betalingsbetingelser

Betaling skal skje mot faktura og før avreise, eller i henhold til forfallsdato. Manglende betaling kan medføre at ordren ikke gjennomføres. Ved forsinket betaling påløper purregebyr etter inkassoloven og forsinkelsesrenter etter forsinkelsesrenteloven. Det kan påløpe ekstra kostnader til banktjenester dersom kunden velger å betale med valuta. Tromsbuss kan kreve at det skal innbetales et depositum ved bestilling.

Endring og avbestilling

Kunden kan avbestille og endre reisen kostnadsfritt inntil 15 dager før avreise. Avbestilling senere enn 14 dager før avreise belastes 100% av avtalt pris. Vi gjør oppmerksom på at andre betingelser kan gjøres gjeldende dersom Tromsbuss på vegne av kunden har bestilt tjenester hos tredjepart. Tromsbuss vil i så fall opplyse om dette ved oversendelse av ordrebekreftelse.

Tromsbuss forbeholder seg retten til å ikke utføre endringer i avtalt program dersom endringen kommer senere enn 2 dager før avreise.

Tromsbuss forbeholder seg retten til å avlyse den bestilte reisen dersom vær- og føreforhold eller andre ekstraordinære forhold medfører at reisen ikke kan gjennomføres på en trygg og forsvarlig måte. Ved avlysning av reisen vil kunden få kjøpesummen refundert. Kunden har ikke krav på erstatning utover refusjon av kjøpesummen.

Regler under reisen og kundens ansvar

Det er ikke tillatt å nyte medbragte alkoholholdige drikker under turen. Passasjerer kan bli nektet ombordstigning dersom de er synlig beruset. Røyking er ikke tillatt ombord i bussen. Passasjerer som nekter å følge personalets instruksjoner kan bli nektet adgang til bussen. Kunden er ansvarlig for forsinkelser og skade som følge av egen/gruppens adferd.

Tromsbuss kan kreve erstatning av kunden for ekstra renhold eller skader gjort av passasjerer, forsettlig eller uaktsomt, for eksempel rens som følge av oppkast eller forsøpling.  Våre passasjerer er ansvarlig for å ha en gyldig billett under hele reisen enten i papir eller i elektronisk form, når billett er utstedt. Billetten kan bli sjekket når som helst under reisen.

Passasjerene er selv ansvarlig for bagasjen sin, og må personlig ved kontroll på grenseoverganger vedkjenne seg og framvise sine eiendeler.

 

Førerhund og dyr

Førerhund er hjertelig velkommen om bord uten ekstra betaling. Utover dette tillater vi i utgangspunktet ikke dyr i våre busser.

Bagasje

Hver passasjer kan ta med seg ett stykk lett håndterlig håndbagasje som skal få plass i hattehyllen, samt ett kolli som ikke er større enn høyde + lengde + bredde = 200 cm / 23 kilo. I tillegg til barnevogn og rullestol som kan tas med om bord uten ekstra betaling. Tromsbuss kan ikke garantere at det er plass til barnevogn eller rullestol dersom det ikke er avtalt på forhånd.

Tromsbuss kan ikke garantere plass til større bagasje eller spesialbagasje (ski, sykkel, golfutstyr etc) uten at det er avtalt på forhånd.

Tromsbuss er ikke ansvarlig for bagasje eller andre eiendeler som blir tapt eller skadet under reisen med mindre det kan påvises forsett eller grov uaktsomhet fra selskapet. Ved fastsettelse av erstatning for skadet eller tapt bagasje, kommer lov om vegfraktavtaler av 20. desember 1974 til anvendelse. Våre passasjerer anbefales å tegne egen forsikring for verdifullt utstyr som medbringes under reisen, f.eks. musikkinstrumenter, foto- og datautstyr.

Reiseforsikring  Vi anbefaler alle våre passasjerer å sørge for gyldig reise- og avbestillingsforsikringer. De reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

Forsinkelser under gjennomføring av reisen

Tromsbuss er ansvarlig for å tilby alternativ transport dersom det ikke er mulig å gjennomføre turen med det opprinnelig oppsatte kjøretøyet. Tromsbuss vil tilby prisavslag eller refusjon dersom Tromsbuss ikke har mulighet til å tilby alternativ transport, eller ved vesentlige forsinkelser som Tromsbuss er skyld i. Kunden har ikke rett på erstatning utover refusjon av kjøpesummen. Retten til prisavslag og refusjon av kjøpesummen gjelder ikke dersom mangelen skyldes ekstraordinære forhold (Force Majeure).

Personskade og erstatning  Ved skade på person, har Tromsbuss ansvar etter bestemmelsene i Bilansvarslova av 3. februar 1961.

Prisjusteringer før avreise

Enkelte bestillinger er gjort i lang tid før reisen skal finne sted. Grunnlaget for våre priser er gjeldende pris og avgiftsnivå. Vi forbeholder oss retten til prisforandringer dersom uventede reguleringer skulle oppstå, men dette kan ikke skje senere enn 30 dager før avreise. Tromsbuss vil da sende ny ordrebekreftelse til kunden og kunden kan avbestille turen kostnadsfritt innenfor ordinære avbestillingsregler dersom prisreguleringen ikke aksepteres.

Tvisteløsning og lovvalg

Dersom kunden påberoper seg mangler ved leveransen må dette tas opp med Tromsbuss ved første anledning. Eventuell reklamasjon må skje skriftlig og senest 1 måned etter reisen. Ethvert søksmål mot Tromsbuss reguleres av norsk rett.