Bestilling og pakkereise betingelser
Bestilling og betaling skjer direkte til Tromsbuss, via telefon 77633000, vår nettside www.trbuss.no eller til epost
Ved betaling av depositum anses betingelsene vedlagt, som akseptert i sin helhet. Tromsbuss følger reisebestemmelser i henhold til Pakkereiseloven.
Bestillingsbekreftelse og betalingsfrister av pakkereiser
Kontroller at tilsendte bestillingsbekreftelse/faktura stemmer overens med din bestilling.
Depositum betales senest 8 uker før reisen, (eller innen 7 dager etter bestilling når det er mellom 60 og 36 dager igjen til avreise).
Ved betaling av depositum, anses betingelsene vedlagt, som akseptert.
Restbeløpet betales senest 35 dager før avreise. Skjer bestilling senere enn 35 dager før avreise, betales hele reisens beløp umiddelbart.
Ved manglede innbetaling av restbeløp innen fristen, anses kunden å ha misligholdt pakkereiseavtalen, og Tromsbuss kan kansellere reisen uten plikt til videre refusjon.
Vi ber deg om å kontrollere at billett/reisebevis er utstedt på riktig tur, dato o.l. og at korrekt navn (som i passet) er påført.
Skulle du være i tvil, ta kontakt med oss. Ved flyreise blir ikke billettene tilsendt før avreise, men deles ut av reiseleder på flyplassen.
Billettene er personlige og kan generelt ikke overdras, men endringer kan gjøres mot ett gebyr.
Tillegg for enkeltrom som disponeres alene under reisen og oppholdet, skal påføres fakturaen ved bestilling.
Utgifter til pass, visum, reiseforsikring o.l. inngår ikke i turens pris.
Pass / Reiseforsikring / Helsetrygdekort / Vaksiner
På reiser utenfor Norden må alle gjester ha gyldig pass og kontrollere at det er gyldig under hele reisens
varighet. Oppbevar passet slik at det er lett tilgjengelig under hele reisen. Vi krever at våre gjester må
tegne reiseforsikring med avbestillings beskyttelse for hele reisen. For reiser i Europa bør du ta med ditt
helsetrygdekort. Dette må legges fram for å bevise at du er medlem av den norske folketrygden. Da får
du behandling på lik linje med landets befolkning. Vær oppmerksom på at dette kortet ikke dekker
hjemtransport og utgifter til medisin. Da må en i tillegg ha reiseforsikring. Den reisende er selv ansvarlig
for å gjøre seg kjent med gjeldende vilkår i sin reiseforsikring og spesielt ifm. Covid-19, og også selv
ansvarlig for å medbringe Koronapass der det er påkrevet.
Avbestilling
Ved avbestilling mer enn 35 dager før avreise beholder arrangøren innbetalt depositum. Ved avbestilling
mellom 35 dager og 21 dager før avreise belastes 50 % av reisens pris. Ved avbestilling mindre enn 21
dager før avreise eller om den reisende ikke møter ved avgang belastes 100 % av reisens pris og hele
reisen går tapt. Dersom kundens bestilling omfatter 3 eller flere personer, og den avtalte pris er knyttet
opp mot dette deltaker antallet, vil Tromsbuss ved partiell avbestilling kun refundere differensen mellom
avtalte/innbetalte pris og den nye pris som refererer seg til det nye deltakerantallet.
Endring av reisen / overdragelse av pakkereise
Endring av reisen kan gjøres på forespørsel, men det vil i de fleste tilfeller medføre endringskostnader på
fly, bosted og evt. annet, samt et endringsgebyr på kr 400,- pr person. Ubenyttete billetter refunderes
ikke. Gjester som avviker fra reisens arrangement, må meddele dette til Tromsbuss eller reiseleder på
stedet. En reisende kan overdra pakkereiseavtalen til en person som oppfyller alle vilkårene i avtalen,
etter å ha gitt arrangøren et rimelig varsel på et varig medium. Et varsel gitt senest 14 dager før
pakkereisen begynner, skal alltid anses som rimelig. Den som overdrar pakkereiseavtalen, og den som får
avtalen overdratt til seg, er begge ansvarlige for eventuelt restbeløp og for tilleggsavgifter, gebyrer og
andre kostnader som overdragelsen medfører.
Alminnelige reisebestemmelser for Tromsbuss iht. Lov om pakkereiser og reisegaranti mv. (Pakkereiseloven) a 01.07.2018.
Avlysning eller utsettelse av gruppereiser
En reise kan avlyses dersom det ikke melder seg nok antall deltakere til reisen. Det samme kan skje
dersom andre avgjørende grunner oppstår til at reisen ikke kan gjennomføres. Påmeldte får da tilbake
innbetalt beløp. Skriftlig eller muntlig varsel om slik avlysning/endring må være kommet frem til kunden
senest 20 dager før avreise, ved reiser med varighet lengre enn 6 dager, 7 dager ved reiser mellom 2 og
6 dager, 2 dager ved reiser mindre enn 2 dager.
Programendring
Arrangøren forbeholder seg retten til prisendringer som følge av justering av skatter og avgifter,
endringer i valutakurser, oljepris m.m. og som følger av endringer i program opp til en samlet økning på
maksimalt 8%. Ved uforutsette hendelser som arrangøren ikke har kontroll over, eller force majeure,
streik, forsinkelser og/eller andre endringer av planlagt rute under selve reisen og oppholdet kan
arrangøren foreta de nødvendige programendringer, for eksempel omlegging av reiserute, bytte av hotell
og transportmiddel. Slike tilfeller berettiger ikke til refusjon. Vi gjør oppmerksom på at overbooking på
bestemmelsessted kan skje, arrangøren vil da skaffe bosted i samme prisklasse eller bedre. Tromsbuss
forbeholder seg retten til å sende hjem reisende på et annet tidspunkt uten ekstra omkostninger om det
skulle bli endringer gjort av flyselskapene. OBS! Endring av flytider og flyselskap forekommer. Disse må
derfor ansees som foreløpige. Foreløpige tider vil også stå på reisedokumentet. Tromsbuss forbeholder
seg retten til å korrigere flytidene dersom endringer inntreffer på et senere tidspunkt, og vil da meddele
kunden dette skriftlig eller muntlig.
Enkeltrom eller dobbeltrom
Prisene som annonseres er basert på at 2 personer deler et dobbeltrom. Skulle den ene reisende
avbestille reisen, må den andre reisende belastes for enkeltromstillegg. Reiser du alene og ikke har noen
å dele rom/leilighet med, må vi belaste deg for enkeltromstillegg alene. Det er ikke arrangørens plikt å
finne noen du kan dele med.
Mangler og avvik
Før reisen: Kunden kan heve avtalen før reisen starter dersom det er klart at reisen vil ha vesentlige
mangler. Det samme gjelder dersom avtalevilkårene endres og dette er til vesentlig ulempe for kunden.
Prisforhøyelse på mer enn 8% ansees alltid som en vesentlig ulempe. Mangler under reisen/oppholdet:
Reisen er mangelfull når den avviker fra det som er skriftlig avtalt og dette ikke skyldes kunden eller
forhold fra hans side. Arrangøren kan ikke lastes for dårlig vær, tyveri, sykdom og sjenerende
medreisende, uforutsette omstendigheter på reisemålet, pandemier, o.l. Ønsker (rom/beliggenhet o.l.) som
ikke oppfylles, er ingen mangel og gir ikke grunnlag for reklamasjon.
Noe støy fra lokaltrafikk og restauranter/barer i nærheten, kan forekomme i turistområder, og må
forventes. Avvik fra det som er avtalt regnes likevel ikke som mangel dersom det er av mindre betydning,
eller av det slag som kunden må regne med kan inntreffe. Tromsbuss er ikke ansvarlig for manglende
internett eller TV-signaler på et bosted. Det samme gjelder avvik i naturgitte forhold som arrangøren
verken hadde, eller burde ha kjennskap til eller herredømme over.
Reklamasjoner
Mener en deltager seg berettiget til å klage, må denne straks fremmes ovenfor reiseleder som vil forsøke
å rette på forholdet. Eventuelle reklamasjoner som ønskes behandlet etter hjemkomst må være
arrangøren skriftlig i hende senest 10 dager etter at reisen er avsluttet. Klager som ikke er forelagt
reiseleder under selve reisen/oppholdet kan ikke regne med å bli behandlet. Kommentarer på utlevert
evalueringsskjema blir ikke registrert som reklamasjon. Reklamasjoner blir behandlet med en
behandlingstid på 2-3 uker etter at den er mottatt.
Ditt ansvar som gjest
Det eneste kravet vi setter til våre reisendes helse er at de kan klare seg selv under oppholdet og selv
gjøre sine innkjøp, samt at man ikke utsetter seg selv eller andre for fare eller ulemper, at man er i stand
til selv å håndtere sin bagasje, og ellers klarer å følge turens innhold og program. Gjester som av
forskjellige grunner har behov for assistanse i forbindelse med gjennomføringen av reisen må selv
arrangere dette. Bortsett fra assistanse på flyplasser. Ta da kontakt med Tromsbuss om du trenger
rullestolassistanse. Dersom andre melder på en deltager, har denne ansvar for at gjesten oppfyller
kravene til gjennomføring av reisen. Den reisende må ikke opptre slik at det blir til sjenanse for og/eller
virker truende for de medreisende. I så tilfelle kan vedkommende utelukkes fra resten av reisen, samt
pålegges å betale hjemreise selv uten at han kan kreve tilbakebetaling fra arrangøren. Videre plikter den
reisende å gjøre opp for ekstraregninger som pådras underveis, for eksempel minibar, betalings-tv,
telefon og lignende. Tromsbuss er ikke ansvarlig dersom gjesten ikke møter opp til avtalt tid. Avtalt tid
og sted for hjemreise kommuniseres på destinasjonen.
Spesielle ønsker
Vi prøver å innfri alle ønsker, men kan ikke garantere for at spesielle ønsker som er fremmet ved
bestilling av reisen kan oppfylles. Ønsker noteres, men garanters aldri og gir ikke grunnlag for
reklamasjoner. Vi gjør oppmerksom på at flysete, romnummer og beliggenhet aldri kan bekreftes i forkant.
Vi tar forbehold om trykkfeil i vår markedsføring og endringer som kan tilkomme etter materiell er
trykket, og som da vil bli gjort kjent.
Ved å kontakte Tromsbuss kan du få tilsendt” Alminnelige vilkår for pakkereiser.” i sin helhet.