Bestilling og pakkereise betingelser

Bestilling og betaling skjer direkte til Tromsbuss, via telefon 77633000, vår nettside www.trbuss.no eller til epost Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

Ved betaling av depositum anses betingelsene vedlagt, som akseptert i sin helhet. Tromsbuss følger reisebestemmelser i henhold til Pakkereiseloven.

 

Bestillingsbekreftelse og betalingsfrister av pakkereiser

Kontroller at tilsendte bestillingsbekreftelse/faktura stemmer overens med din bestilling.

Depositum betales senest 8 uker før reisen, (eller innen 7 dager etter bestilling når det er mellom 60 og 36 dager igjen til avreise).

Ved betaling av depositum, anses betingelsene vedlagt, som akseptert.

Restbeløpet betales senest 35 dager før avreise. Skjer bestilling senere enn 35 dager før avreise, betales hele reisens beløp umiddelbart.

Ved manglede innbetaling av restbeløp innen fristen, anses kunden å ha misligholdt pakkereiseavtalen, og Tromsbuss kan kansellere reisen uten plikt til videre refusjon.

Vi ber deg om å kontrollere at billett/reisebevis er utstedt på riktig tur, dato o.l. og at korrekt navn (som i passet) er påført.

Skulle du være i tvil, ta kontakt med oss. Ved flyreise blir ikke billettene tilsendt før avreise, men deles ut av reiseleder på flyplassen.

Billettene er personlige og kan generelt ikke overdras, men endringer kan gjøres mot ett gebyr.

Tillegg for enkeltrom som disponeres alene under reisen og oppholdet, skal påføres fakturaen ved bestilling.

Utgifter til pass, visum, reiseforsikring o.l. inngår ikke i turens pris.

 

Pass / Reiseforsikring / Helsetrygdekort / Vaksiner

På reiser utenfor Norden må alle gjester ha gyldig pass og kontrollere at det er gyldig under hele reisens

varighet. Oppbevar passet slik at det er lett tilgjengelig under hele reisen. Vi krever at våre gjester må

tegne reiseforsikring med avbestillings beskyttelse for hele reisen. For reiser i Europa bør du ta med ditt

helsetrygdekort. Dette må legges fram for å bevise at du er medlem av den norske folketrygden. Da får

du behandling på lik linje med landets befolkning. Vær oppmerksom på at dette kortet ikke dekker

hjemtransport og utgifter til medisin. Da må en i tillegg ha reiseforsikring. Den reisende er selv ansvarlig

for å gjøre seg kjent med gjeldende vilkår i sin reiseforsikring og spesielt ifm. Covid-19, og også selv

ansvarlig for å medbringe Koronapass der det er påkrevet.

 

Avbestilling

Ved avbestilling mer enn 35 dager før avreise beholder arrangøren innbetalt depositum. Ved avbestilling

mellom 35 dager og 21 dager før avreise belastes 50 % av reisens pris. Ved avbestilling mindre enn 21

dager før avreise eller om den reisende ikke møter ved avgang belastes 100 % av reisens pris og hele

reisen går tapt. Dersom kundens bestilling omfatter 3 eller flere personer, og den avtalte pris er knyttet

opp mot dette deltaker antallet, vil Tromsbuss ved partiell avbestilling kun refundere differensen mellom

avtalte/innbetalte pris og den nye pris som refererer seg til det nye deltakerantallet.

 

Endring av reisen / overdragelse av pakkereise

Endring av reisen kan gjøres på forespørsel, men det vil i de fleste tilfeller medføre endringskostnader på

fly, bosted og evt. annet, samt et endringsgebyr på kr 400,- pr person. Ubenyttete billetter refunderes

ikke. Gjester som avviker fra reisens arrangement, må meddele dette til Tromsbuss eller reiseleder på

stedet. En reisende kan overdra pakkereiseavtalen til en person som oppfyller alle vilkårene i avtalen,

etter å ha gitt arrangøren et rimelig varsel på et varig medium. Et varsel gitt senest 14 dager før

pakkereisen begynner, skal alltid anses som rimelig. Den som overdrar pakkereiseavtalen, og den som får

avtalen overdratt til seg, er begge ansvarlige for eventuelt restbeløp og for tilleggsavgifter, gebyrer og

andre kostnader som overdragelsen medfører.

Alminnelige reisebestemmelser for Tromsbuss iht. Lov om pakkereiser og reisegaranti mv. (Pakkereiseloven) a 01.07.2018.

 

Avlysning eller utsettelse av gruppereiser

En reise kan avlyses dersom det ikke melder seg nok antall deltakere til reisen. Det samme kan skje

dersom andre avgjørende grunner oppstår til at reisen ikke kan gjennomføres. Påmeldte får da tilbake

innbetalt beløp. Skriftlig eller muntlig varsel om slik avlysning/endring må være kommet frem til kunden

senest 20 dager før avreise, ved reiser med varighet lengre enn 6 dager, 7 dager ved reiser mellom 2 og

6 dager, 2 dager ved reiser mindre enn 2 dager.

 

Programendring

Arrangøren forbeholder seg retten til prisendringer som følge av justering av skatter og avgifter,

endringer i valutakurser, oljepris m.m. og som følger av endringer i program opp til en samlet økning på

maksimalt 8%. Ved uforutsette hendelser som arrangøren ikke har kontroll over, eller force majeure,

streik, forsinkelser og/eller andre endringer av planlagt rute under selve reisen og oppholdet kan

arrangøren foreta de nødvendige programendringer, for eksempel omlegging av reiserute, bytte av hotell

og transportmiddel. Slike tilfeller berettiger ikke til refusjon. Vi gjør oppmerksom på at overbooking på

bestemmelsessted kan skje, arrangøren vil da skaffe bosted i samme prisklasse eller bedre. Tromsbuss

forbeholder seg retten til å sende hjem reisende på et annet tidspunkt uten ekstra omkostninger om det

skulle bli endringer gjort av flyselskapene. OBS! Endring av flytider og flyselskap forekommer. Disse må

derfor ansees som foreløpige. Foreløpige tider vil også stå på reisedokumentet. Tromsbuss forbeholder

seg retten til å korrigere flytidene dersom endringer inntreffer på et senere tidspunkt, og vil da meddele

kunden dette skriftlig eller muntlig.

 

Enkeltrom eller dobbeltrom

Prisene som annonseres er basert på at 2 personer deler et dobbeltrom. Skulle den ene reisende

avbestille reisen, må den andre reisende belastes for enkeltromstillegg. Reiser du alene og ikke har noen

å dele rom/leilighet med, må vi belaste deg for enkeltromstillegg alene. Det er ikke arrangørens plikt å

finne noen du kan dele med.

 

Mangler og avvik

Før reisen: Kunden kan heve avtalen før reisen starter dersom det er klart at reisen vil ha vesentlige

mangler. Det samme gjelder dersom avtalevilkårene endres og dette er til vesentlig ulempe for kunden.

Prisforhøyelse på mer enn 8% ansees alltid som en vesentlig ulempe. Mangler under reisen/oppholdet:

Reisen er mangelfull når den avviker fra det som er skriftlig avtalt og dette ikke skyldes kunden eller

forhold fra hans side. Arrangøren kan ikke lastes for dårlig vær, tyveri, sykdom og sjenerende

medreisende, uforutsette omstendigheter på reisemålet, pandemier, o.l. Ønsker (rom/beliggenhet o.l.) som

ikke oppfylles, er ingen mangel og gir ikke grunnlag for reklamasjon.

Noe støy fra lokaltrafikk og restauranter/barer i nærheten, kan forekomme i turistområder, og må

forventes. Avvik fra det som er avtalt regnes likevel ikke som mangel dersom det er av mindre betydning,

eller av det slag som kunden må regne med kan inntreffe. Tromsbuss er ikke ansvarlig for manglende

internett eller TV-signaler på et bosted. Det samme gjelder avvik i naturgitte forhold som arrangøren

verken hadde, eller burde ha kjennskap til eller herredømme over.

 

Reklamasjoner

Mener en deltager seg berettiget til å klage, må denne straks fremmes ovenfor reiseleder som vil forsøke

å rette på forholdet. Eventuelle reklamasjoner som ønskes behandlet etter hjemkomst må være

arrangøren skriftlig i hende senest 10 dager etter at reisen er avsluttet. Klager som ikke er forelagt

reiseleder under selve reisen/oppholdet kan ikke regne med å bli behandlet. Kommentarer på utlevert

evalueringsskjema blir ikke registrert som reklamasjon. Reklamasjoner blir behandlet med en

behandlingstid på 2-3 uker etter at den er mottatt.

 

Ditt ansvar som gjest

Det eneste kravet vi setter til våre reisendes helse er at de kan klare seg selv under oppholdet og selv

gjøre sine innkjøp, samt at man ikke utsetter seg selv eller andre for fare eller ulemper, at man er i stand

til selv å håndtere sin bagasje, og ellers klarer å følge turens innhold og program. Gjester som av

forskjellige grunner har behov for assistanse i forbindelse med gjennomføringen av reisen må selv

arrangere dette. Bortsett fra assistanse på flyplasser. Ta da kontakt med Tromsbuss om du trenger

rullestolassistanse. Dersom andre melder på en deltager, har denne ansvar for at gjesten oppfyller

kravene til gjennomføring av reisen. Den reisende må ikke opptre slik at det blir til sjenanse for og/eller

virker truende for de medreisende. I så tilfelle kan vedkommende utelukkes fra resten av reisen, samt

pålegges å betale hjemreise selv uten at han kan kreve tilbakebetaling fra arrangøren. Videre plikter den

reisende å gjøre opp for ekstraregninger som pådras underveis, for eksempel minibar, betalings-tv,

telefon og lignende. Tromsbuss er ikke ansvarlig dersom gjesten ikke møter opp til avtalt tid. Avtalt tid

og sted for hjemreise kommuniseres på destinasjonen.

 

Spesielle ønsker

Vi prøver å innfri alle ønsker, men kan ikke garantere for at spesielle ønsker som er fremmet ved

bestilling av reisen kan oppfylles. Ønsker noteres, men garanters aldri og gir ikke grunnlag for

reklamasjoner. Vi gjør oppmerksom på at flysete, romnummer og beliggenhet aldri kan bekreftes i forkant.

Vi tar forbehold om trykkfeil i vår markedsføring og endringer som kan tilkomme etter materiell er

trykket, og som da vil bli gjort kjent.

Ved å kontakte Tromsbuss kan du få tilsendt” Alminnelige vilkår for pakkereiser.” i sin helhet.